SEOguru wil het Nederlandse en Vlaamse bedrijfsleven helder en professioneel op de hoogte brengen en houden van de mogelijkheden van moderne SEO. Iedereen die op de één of andere manier bij de ontwikkeling van websites betrokken is (websitebouwers, tekstschrijvers, managers, marketeers, docenten/studenten, etc.) moet met kennis van SEO de eigen specifieke expertise kunnen verdiepen. Verder stelt SEOguru zich ten doel om bedrijven mondiger en onafhankelijker te maken richting derden, zoals web-, marketing- en seo-bureaus.

  1. Datagestuurd naar het volgende SEO-level

    Meer over het SEOguru ‘Search analytics Classification and Optimization system’ (SCO) Het afgelopen jaar heb ik een systeem ontwikkeld waarmee bedrijven die al een redelijk tot goed draaiende website hebben, onder mijn begeleiding in kunnen zetten op een serieuze stap voorwaarts in de organische vindbaarheid ervan. Via een dataclassificatie systeem worden de organische prestaties van […]
  2. Handleiding SEO-vertalen voor vertalers

    Dit artikel is op 25 mei 2018 na nieuwe inzichten verder uitgebreid en aangescherpt. Afgelopen weekend heb ik een SEO training gegeven bij een vertaalbureau in Hoofddorp. Vertalers zijn tekstschrijvers, dus ik heb mijn SEO training voor tekstschrijvers als uitgangspunt genomen. Er is echter wel iets speciaals aan de hand met vertalers: natuurlijk, zij zijn […]
  3. Het ultieme SEO Search Analytics dashboard – deel2

    Handleiding voor onderbouwde metingen en verbetering van SEO-prestaties sites Dit is het tweede deel uit de serie waarin we Search Analytics-data ontsluiten vanuit de Google Search Console en via een geavanceerd dashboard kunnen presenteren en analyseren. In onderhavig deel 2 zullen we een stevige stap verder gaan dan deel 1. In deel 1 hebben we […]
  4. Het ultieme SEO Search Analytics dashboard – deel1

    Handleiding voor onderbouwde metingen en verbetering van SEO-prestaties sites In twee delen zal ik laten zien hoe we op basis van gegevens uit de Google Search Console en uit Google Analytics relatief eenvoudig een dashboard kunnen creëren waar we alle voor SEO relevante data prachtig in beeld krijgen. Op basis van dat beeld kunnen we […]
  5. SEO-juridische vragen (en antwoorden)

    Op het bordje van de SEO-specialist komen soms ook juridische zaken terecht. Dit kunnen inhoudelijke zaken betreffen die de SEO specialist zou kunnen meenemen tijdens de SEO-analyse, maar kunnen ook zaken zijn die de kwaliteit van het werk van de SEO-specialist zélf betreffen. Ik heb de belangrijkste vragen die ik mijn werkveld tegenkom op een rijtje gezet […]
  6. SEO backlink analyse via Google Search Console en Screaming Frog

    Bij deze wil ik u, lezer, graag op de hoogte brengen van een manier waarop we de backlinks, inclusief hun belangrijkste SEO-attributen, in kaart kunnen brengen, zonder gebruik te hoeven maken van dure backlink-tools zoals die van Moz, Ahrefs of Majestic (gemiddeld 100 euro/maand). De hieronder beschreven methode werkt op basis van de gratis Google Search […]
  7. Bedrijf en consument overgeleverd aan de SEO-goden

    Essay over de noodzaak tot verwetenschappelijking van SEO   Er is een toenemende noodzaak het vakgebied van de Search Engine Optimization (SEO) te verwetenschappelijken. Zowel de aanbieders als de afnemers van content zijn steeds afhankelijker geworden van de keuzes die zoekmachinebedrijven maken bij de volgordebepaling van de gratis, organische zoekresultaten.  Google neemt, in ieder geval […]
  8. Nieuwe aanpak ophalen zoekvolumes via de zoekwoordplanner

    De laatste paar maanden rommelt het in de voor SEO zo belangrijke Zoekwoordplanner. Via de Zoekwoordplanner, die onderdeel is van AdWords, kunnen we al jaren zien hoe vaak men welke zoektermen intypt in de zoekmachine van Google. Dat is handig voor SEO, want zodoende kunnen we mede bepalen op welke zoektermen we willen inzetten. Juni j.l. besloot Google […]
  9. De voor SEO optimale manier van sorteren, filteren en bladeren

    Bij websites waar veel items aangeboden worden, bestaat normaal gesproken de mogelijkheid de items te sorteren, te filteren en door de items te bladeren. Meestal betreft het webshops maar het kunnen ook blogs zijn. Technisch gezien zijn er vele mogelijkheden om deze functionaliteiten te implementeren. In mijn SEO-praktijk zie ik de meest wonderlijke oplossingen langskomen. Soms […]