#SEO-tip Voorkom overoptimalisatie

overoptimalisatieOveroptimalisatie wil zeggen dat je volgens Google de dingen ‘over-the-top’doet. Dit is het geval wanneer webmasters zoekmachine-optimalisatie in meer of mindere mate misbruiken. Bijvoorbeeld door veel vaker dan nodig zoekwoorden te verwerken in webteksten, en te veel en ondoordacht links uit te wisselen.
Het over-optimaliseren van websites kun je het snelst herkennen aan ‘vergaande overlap’. Daarvan is sprake als je hetzelfde zoekwoord verwerkt in je title tag, meta-teksten, url, paginatitel, images, tussenkopjes, navigatielinks en veelvuldig in je ‘gewone tekst’. Ook een onnatuurlijk backlinkprofiel – qua opbouw, linkpartners en een gebrek aan variatie van ankerteksten van externe links, en bijbehorende landingspagina’s – is een teken aan de wand. De gedachte ‘welke obsessieve dictator zit hier achter?’ is dan gerechtvaardigd…

Keywordstuffing

Het overmatig gebruik van zoektermen in URls, paginatitels, paginateksten, enz. kan ervoor zorgen dat je een zoekterm zoveel gebruikt, dat Google argwaan krijgt en je juist lagere positie geeft. We zien dit bij bedrijven die zoveel zoektermen in hun webtekst plaatsen, dat deze voor de gebruiker niet meer leesbaar is. Deze zal dan ook snel wegklikken. Een hoge positie levert in dit geval dus geen positieve bijdrage aan de bedrijfsresultaten.

Anchorteksten die teveel zoektermen bevatten

Ook dit valt onder keywordsstuffing. Ga op een normale natuurlijke manier om met het plaasten van anchorteksten in links en maak deze niet alleen voor zoekmachines. Vraag u af: is dit nuttig en makkelijk voor mijn bezoeker?

meer SEO-tips? Zie:

Overzicht SEO-tip's op snelvindbaar.

Alles-in-één-vergelijker en vergelijk internet, bellen en televisie.