Internet Marketing: alle marketing activiteiten op het internet

internet marketing

Internet Marketing: alle marketing activiteiten op en over het internet. Het is een betrekkelijk nieuwe tak van marketing. Internetmarketing werkt geheel anders dan traditionele marketing.
Er is nog relatief weinig kennis over bij de gemiddelde marketeer en het omvat ook een breed scala aan andere technieken. Het is eigenlijk een vak apart met verschillende specialisaties. Overige gangbare namen voor Internet Marketing zijn online marketing en e-marketing.

  • #watis | SEM Search Engine Marketing [zoekmachinemarketing]

    Search Engine Marketing

    SEM staat voor Search Engine Marketing, oftewel zoekmachinemarketing. Zoekmachine marketing is een belangrijk onderdeel van internet marketing en beslaat de twee pijlers zoekmachine adverteren [SEA] en zoekmachine optimalisatie[SEO].

  • #Watis Google Posts? Een nieuwe functie bij "mijn bedrijf"

    posts mijn bedrijf

    Google Posts is een nieuwe functie in Google Mijn Bedrijf. De content wordt direct in de zoekresultaten getoond.

    post bij zoekresultaatGoogle Posts is een nieuwe functie van Google die bedrijven in staat stelt om content direct in de zoekresultaten van Google te publiceren. Google Posts nu inzetbaar voor alle organisaties met een Google Mijn Bedrijf-account. Google geeft gebruikers zo de mogelijkheid om artikelen, acties, evenementen et cetera aan de rechterkant van de zoekmachine te publiceren en de eigen organisatie op deze manier te promoten. [https://www.google.nl/business/go/]

    Een Google Post blijft maximaal 7 dagen zichtbaar. Kortom je dient deze regelmatig te verversen. Hoe stel je een Google Post in?

    Google Post is gekoppeld aan Google Mijn Bedrijf. Dit is een gratis onderdeel van Google waar je informatie over je bedrijf kan publiceren. Google Mijn Bedrijf wordt vooral getoond als direct gezocht wordt op de naam van het bedrijf of in Google maps. Hierbij worden weergegeven  informatie over: openingstijden, locatie(s), en recensies. Recent is het dus mogelijk om hier content in de vorm van Google Posts aan toe te voegen. 

    Hoe maak je een Google post?

    1. Log in bij Google Mijn Bedrijf
    2. ?Klik op Locatie beheren
    4. Klik op de blauwe button posts maken

    Je kan de post nu instellen op de gewenste manier. Het is mogelijk om een foto, tekst en verschillende call-to-actions als: reserveren, registreren, bestellen en bekijk aanbod toe te voegen. Als je de post hebt gemaakt, klik je op “voorbeeld" om een voorbeeld van de post te bekijken. Tevreden? Klik dan op publiceren rechts bovenin je scherm.

    Wij hebben deze nieuwe optie natuurlijk direct getest. Hierboven zie je hoe de post het eruit komt te zien.

  • #watis Google Search Console

     Google Search Console

    Waarom Google Search Console? 

    • Controleert of Google toegang kan krijgen tot de content van je website
    • Ondersteunt bij het indienen van nieuwe content en helpt oude content uit de zoekresultaten te verwijderen
    • Vertelt hoe jouw content wordt getoond in de zoekresultaten
    • Maakt het mogelijk om je website te onderhouden zonder nadelige gevolgen voor de zoekresultaten
    • Biedt oplossingen tegen spam en malware zodat je website schoon blijft
    • laat  zien hoe jouw website op mobiele apparaten presteert 
    • laat zienen welke websites naar jou linken. 

    Handige Functies van de Google Search Console:

    Html-verbeteringen

    De pagina html-verbeteringen verzamelt alle fouten die te maken hebben met meta-omschrijvingen, meta-titels en niet-indexeerbare content. Deze functie kun je ook gebruiken om dubbele content te ontdekken: content die op meerdere pagina’s voorkomt. Duplicate content werkt niet mee aan een hogere score in Google. Het is dus aan te raden om duplicate content te voorkomen of zo veel mogelijk op te lossen.

     

    Zoekanalyse

    Onder het kopje zoekverkeer vind je zoekanalyse daarmee kun je zien waar je websitebezoekers vandaan komen. De zoekanalyse is een van de meest gebruikte functies binnen Search Console en geeft je direct inzicht in het organisch verkeer vanaf Google.

    De verschillende filters laten zien hoe je website scoort in Google.Zo kun je zien:

    • het aantal bezoekers dat via de Image Search van Google op je site komt
    • de doorklikratio (click through rate, oftewel CTR) op desktop en mobiel
    • de gemiddelde positie van een bepaalde pagina in de zoekresultaten
    • per pagina de zoekwoorden bekijken waarmee een bezoeker op je site is gekomen

    De zoekanalyse heeft verschillende functies en filters dus er is nog veel meer mogelijk.

     

    Links naar uw site

    Ook onder het kopje zoekverkeer staat 'links naar uw site'. Hier kun je zien welke sites naar jouw site linkent. Zo’n link naar je pagina heet een backlink en het verzamelen van backlinks heet linkbuilding. Linkbuilding is een belangrijke methode om je website beter te laten scoren in Google. Als er vanaf veel hoogwaardige pagina’s naar jouw website wordt gelinkt, ziet Google dat je een belangrijke speler op jouw gebied bent.

    Crawlfouten

    Een crawlfout betekent dat Google een bepaalde pagina probeert te bezoeken, maar dat deze pagina niet (meer) beschikbaar is. Dat kan gebeuren wanneer je de url van een pagina veranderd of de pagina hebt gewist.

    Fetchen als Google

    De functie ‘Fetchen als Google’ is vergelijkbaar met de functie ‘crawlfouten’, maar bekijkt de inhoud van de pagina in plaats van de paginastructuur. Met deze functie kun je ontdekken hoe Google jouw pagina ziet. Om je website te fetchen als Google kun je een relatieve url invoeren en op ‘Ophalen’ klikken. Wanneer je geen relatieve url invult, wordt de homepage van je site opgehaald.

    Dode links en 404 errors

    In Google Search Console kun je bijhouden of bezoekers op een pagina terecht komen die niet meer bestaat. De zogenaamde 404 errors. Het kan zijn dat je hier intern vanaf je eigen website naar toe linkt. Pas dan de link aan! Het kan zijn dat een externe website of Google linkt naar een niet bestaande pagina. De oplossing is dan "redirect maken", zodat bezoekers wel op een zinvolle pagina uitkomen. Een website metdie veel 404 errors geeft is volgens Google niet in orde. Wanneer Google in de gaten krijgt dat een website veel 404 errors geeft zal het de website lager plaatsen in de zoekresultaten of op den duur helemaal niet meer tonen.

    Click Through Ratio

    Binnen Google Analytics zien we wat bezoekers doen op onze website. Hoe lang ze op een pagina aanwezig zijn, waar ze op klikken, etc. Wat we niet in Google Analytics kunnen zien is wat er voor het bezoek is gebeurd. 

    Waar heeft de bezoeker op gezocht? Welk url kwam naar voren? En klikte de bezoeker op onze pagina in het zoekresultaat?

    Deze informatie is wel in te zien in de Search Console. Je kunt van jouw website een overzicht krijgen van de zoekwoorden die men invoert, welke url's hierbij worden getoond en wat de click through rate (CTR) hiervan is. 

    Naar Google Search console

  • De pioniersfase van internetmarketing is voorbij.

    Het is niet best gesteld met internetmarketingbureau's. Veel bedrijven presteren ondermaats. Ze profileren zich met google keurmerken, maar deze keurmerken zeggen niets over hun marketingkennis. Het vertelt in welke mate zij de Google sytemen beheersen. Maar internetmarketing is meer dan Adwords. Belangrijke systemen naast adwords zijn nog tal van andere zinvolle onlinemarketing systemen, zoals

    Om goed te kunnen presteren heeft een internetmarketingbureau naast internetkennis minimaal marketingkennis op NIMA-B niveau nodig, niet alleen om goed op internet te kunnen presteren, maar ook omdat de internetmarketing integraal onderdeel dient uit te maken van het totale marketingbeleid van een bedrijf. Gelukkig onstaan er steeds meer geintegreerde opleidingen waar NIMA kennis en online-marketing geintegreerd aan bod komen. Het zijn bijna altijd opleidingen op post-HBO of universitair niveau. Traditionele internetmarketingbedrijven die zich niet snel genoeg bijscholen, zullen zich tevreden moeten stellen met de onderkant van de markt en lage uurtarieven.  Op den duur zullen zij het niet redden.De pioniersfase van internetmarketing is voorbij. 

  • Doelgroepgericht adverteren op facebook

    Het advertentienetwerk van Facebook is een vorm van display adverteren. Display advertising is niets meer en niets minder dan het reclame maken op internet middels beeldadvertenties. Net zoals je dat vroeger deed met een advertentie in een krant of tijdschrift of bijvoorbeeld via posters in een bushokjes.
    Facebook had in Nederland in april 2013 ca 7,5 miljoen aktieve gebruikers. Via Facebook Ads kunnen adverteerders hun advertenties richten op specifieke doelgroepen. Via de advertenties kunnen gebruikers doorklikken naar de website van de adverteerder of naar de bedrijfspagina binnen facebook.
    De advertenties bevatten zowel tekst als een afbeelding, waardoor er meer mogelijkheden zijn je boodschap goed over te brengen. Mits goed ingezet kunnen advertenties ook veel gratis 'sociale kliks' krijgen, zodat de advertenties een viraal effect genereren
    Het grootste voordeel van  adverteren op Facebook is dat er geen ander kanaal waar het mogelijk is een doelgroep zo specifiek te bepalen. De mogelijkheden:
    • Geografische ligging (land, regio, stad) 
    • Geslacht
    • Leeftijd
    • Verjaardag
    • Seksuele voorkeur
    • Relatiestatus
    • Opleidingsniveau
    • Onderwijsinstelling
    • Opleiding
    • Bedrijf
    • Opgegeven interesses en likes
    • Trending topics
    Een tweetal voorbeelden:
    • alle mensen die studeren aan een HBO instelling in Den Bosch,
    • de ouders van alle kinderen tussen de 4 en 12 jaar in en rond Den Bosch. 
    Na het invoeren van alle voorkeuren geeft Facebook onmiddellijk weer hoeveel mensen aan deze voorwaarden voldoen en mogelijk de advertentie in beeld krijgen. Een meer uitgewerkt voorbeeld: vrouwen binnen een straal van 16 km van Den Bosch met een belangstelling voor koken:
    Voor een kookwinkel is het dus goed mogelijk een eigen bedrijfspagina te maken binnen facebook [zie:Hoe maak je een bedrijfspagina in Facebook? ] en deze pagina te promoten bnnen facebook Deze doelgroepeninformatie binnen facebook is vele malen nauwkeuriger dan bij Google en biedt veel mogelijkheden. Door deze specifieke manier van targeten zijn de CPC (Cost per Click) en CTR lager dan bij Google, maar je krijgt wel meer impressies.
    Trending topics
    In Nederland zijn er inmiddels ruim 2,7 miljoen facebookgebruikers. Een dergelijke groep biedt enorme mogelijkheden voor (online) marketeers. Mogelijkheden die lang nog niet bij iedereen bekend zijn. Daarom vier redenen om nu te beginnen met adverteren op Facebook.
    1. Targeting Mogelijkheden
    Anders dan bij AdWords is het mogelijk om binnen Facebook zeer specifiek te targeten. Zo is het onder andere mogelijk om te targeten op locatie, leeftijd, geslacht, seksuele voorkeur, opleidingsniveau en interesses. Zo is het simpel om je boodschap af te stemmen op je doelgroep en aan bijvoorbeeld mannen een andere advertentie te vertonen dan aan vrouwen. Wil je perse alleen vrouwen van 31 jaar uit Arnhem die van GTST houden bereiken? Facebook biedt je die mogelijkheid. Deze hyper targeting mogelijkheden bieden ook veel kansen voor marketeers van niche producten of lokale/regionale aanbieders. Het nadeel is dat hoe specifieker je target hoe hoger de CPC is die je moet betalen.
    2. Vraag creëren i.p.v. vervullen
    De grote kracht van AdWords is de mogelijkheid om je advertentie te vertonen bij zaken waar mensen actief op zoek naar zijn. Het is de ultieme marketingtool voor het vervullen van een vraag. Gebruikers zijn actief op zoek naar producten en door middel van SEA is het mogelijk om die vraag te vervullen. Dat is geweldig, als je tenminste een product of dienst verkoopt waar al vraag naar is. Maar wat als je iets verkoopt wat mensen nog niet kennen?  Adverteren op Facebook biedt, anders dan AdWords, de mogelijkheid om vraag naar je producten te creëren.
    3. Branding
    Met adverteren op Facebook kun je jouw boodschap onder de aandacht brengen van veel potentiële klanten, daarnaast is het ook een uitstekende manier om jouw merk te versterken. Het sociale aspect stelt je namelijk in staat om een band op te bouwen met je klanten. Ze kunnen jouw berichten ‘liken’ of lid worden van je fanpage. Door middel van automatische notificaties hiervan bereik je een viraal effect. Gecombineerd met specifieke targeting en de interactiemogelijkheden, die veelal ontbreken op corporate websites, is Facebook advertising een uitstekende manier om de online merkbeleving te verhogen.
    4. Weinig concurrentie
    Vergeleken met AdWords is Facebook adverteren een enorm braakliggend terrein. Hoewel de CPC’s de laatste maanden al bijna verdubbeld zijn liggen ze nog altijd lager dan in AdWords. Besluit je om nu te beginnen, dan heb je waarschijnlijk een voorsprong t.o.v. de concurrentie. Zeker nu de grote zoekmachinemarketing bureaus (Traffic4u, Netsociety, Tribal etc.) het (nog) niet op grote schaal inzetten voor hun klanten is de concurrentie nog relatief laag waardoor er kansen liggen die over een tijd weg kunnen zijn.
    Aanvulling op zoekmachinemarketing
    Er zitten ook nadelen aan het adverteren op Facebook. Zo is het vrij arbeidsintensief: het heeft een gebrekkige interface en het veelvuldig aanpassen van advertenties is nodig om de CTR hoog en de CPC laag te houden. Daarnaast zijn lang niet alle doelgroepen goed vertegenwoordigd op Facebook. En mocht je budget kleiner zijn dan de totale vraag dan levert AdWords je waarschijnlijk een betere ROI op. 
    Adverteren op Facebook is minder effectief voor het genereren van keiharde verkopen. Het is daarentegen een uitstekend kanaal voor het genereren van meer fans voor je Facebook pagina, installaties van applicaties of leads in de vorm van e-mail adressen. Anders dan bij AdWords zijn keywords van ondergeschikt belang. Succes kan alleen gehaald worden door je goed in te leven in de doelgroep, gebruik te maken van de targeting opties en de advertenties hierop af te stemmen. Facebookadverteren is niet beter of slechter dan adwords. In het bekende AIDA acroniem [Attention,Interest, Desire en Action.] is  adwords vooral sterk in het gedeelte Action. Men weet dat men het wil en is al op zoek. Facebook is vooral sterk bij Attention en interest, de belangstelling moet nog gewekt worden. Er bestaat een algemene intresse in koken, maar de kookwinkel die adverteert is nog onbekend.
  • Dommelweb Internetmarketing

    dommelweb internetmarketing Den BoschDommelweb Internetmarketing is een gecertificeerd internetmarketingbureau in Den Bosch. Ontwikkeld webdesign met bijhorende SEO/SEA (internetmarketing) en CMS (om website zelf te beheren).

    Dommelweb Internetmarketing geeft concrete aanbevelingen voor optimalisatie (SEO) & social media. Klik op onderstaande knop. We analyseren gratis uw website op de volgende punten:

    • Vindbaarheid bij zoekmachines.
    • Inzet van mogelijkheden internetmarketing.
    • Vormgeving & Techniek.
    • Inzet Social Media.
  • Drimwerk is een full service internet marketing bureau in Den Bosch.

    Drimwerk internetmarketing Den BoschWIJ ZORGEN VOOR GOED WERKENDE WEBSITES EN RESULTAAT UIT INTERNET

    Drimwerk is een full service internet marketing bureau in Den Bosch. Wij zijn gespecialiseerd in het ontwikkelen en onderhouden van websites, webpromoties en online marketingstrategieën. Onze kracht ligt in het meedenken vanuit jouw doelgroep en te vertalen naar online resultaat!

    ONZE DAGELIJKSE WERKZAAMHEDEN

    Bedrijven adviseren en begeleiden bij de online marketingactiviteiten
    Opzetten en uitwerken van online marketingcampagnes
    Vormgeven en inrichten van websites en webshops


    WEBSITE ONTWIKKELING

    Drimwerk verzorgt het gehele traject van website ontwikkeling. Bij de ontwikkeling van jouw website redeneren wij vanuit de gebruiker. We luisteren naar de visie van jouw bedrijf, denken met je mee en maken de vertaalslag naar de online omgeving. We zorgen ervoor dat het ontwerp van jouw website aansluit bij de huisstijl en bedrijfsfilosofie, ondersteunen in techniek en inhoud met als doel resultaat uit het internet voor je te behalen.

    AANVULLENDE DIENSTEN WAARIN WIJ ONDERSTEUNEN:

    • Zoekmachine optimalisatie (SEO)
    • Online adverteren
    • Social Media (ondersteuning op FaceBook, LinkedIn en Twitter)
    • Nieuwsbrieven / email marketingacties
    • Webanalyse
  • Frank Watching

    Frankwatching is dé plek voor iedereen die zich bezig houdt met of interesse heeft in marketing, communicatie, social media en tech. Inhoud, kwaliteit en onafhankelijkheid boven alles; instructie, educatie, kennisdeling en inspiratie, dat zit in onze genen. Dag in dag uit, zowel online (via artikelen, webinars, vacatures en downloads) als offline (via trainingen, events en boeken).

  • Google schakelt over op mobile first

     
    mobiel-eerst.png
    Er zijn steeds meer mensen die via hun moblieltje op Google zoeken. Reden voor Google om site's die goed tonen op een mobiel een hogere positie te geven en site's die alleen op desktop computers goed toonbaar zijn een wat lagere positie te geven.
    Dit wordt 'mobile-first' genoemd omdat het geen index is die alleen mobiel is : als een site bijvoorbeeld geen mobielvriendelijke versie heeft, kan de desktopsite nog steeds worden opgenomen in de index. Maar het ontbreken van een mobielvriendelijke ervaring kan een negatieve invloed hebben op de ranglijst van die site en een site met een betere mobiele ervaring zou mogelijk zelfs een rankingsboost ontvangen voor gebruikers op een desktop.
    Naarmate meer en meer zoekopdrachten op mobiele apparaten plaatsvinden , wil Google dat de index en resultaten het grootste deel van hun gebruikers vertegenwoordigen, die mobiele zoekers zijn.
    De mobielvriendelijke website wordt gebruikt om de positie te bepalen
    Er komt geen verschillende index voor desktop en mobiel
    Een responsive website lijkt op dit moment de beste optie als mobiele website, deze sites tonen zowel op een mobiel, een iPad als een desktop als beste.
  • internetmarketing boekenwinkel

  • Marketingbureau Kleur | Jouw bedrijfsdoelen behalen door goede marketing

    Juliette Van Der HurkKleur!
    Marketingbureau in Den Bosch

    Een slim advies voor jouw marketing. Een goede opzet van jouw online marketing. Een creatieve oplossing voor jouw communicatie. Op strategisch niveau maar altijd met praktische haalbaarheid. En met een advies of een oplossing die een tikkeltje verder gaan dan jouw vraag. Dat is wat Kleur, jouw marketingbureau in Den Bosch doet!

    Jouw bedrijfsdoelen staan centraal

    Ons advies sluit altijd aan op jouw marketingplan en bedrijfsdoelen. En als deze nog duidelijk zijn, kijken we samen naar je doelen en stellen daarna jouw marketingplan op om deze te behalen. Daarbij zetten we jouw offline en online marketing optimaal in.

    Wil je zelf ‘leren’ hoe je jouw Marketing kunt doen? Kom dan naar een van mijn leerzame workshops waarin theorie en praktijk aan bod komen. Of volg privé trainingen, hierna kun je echt zelf aan de slag met directe verbeteringen. Je zult snel resultaat zien!