search engine optimizationSEO [Search Machine Optimization oftewel zoekmachine optimalisatie]

SEO [ ‘zoekmachine optimalisatie’] is een serie technieken om hoger te eindigen in de zoekresultaten van de zoekmachines. Dus het optimaliseren van je website voor het beter vindbaar worden in de zoekmachines.

We hebben een reeks optimalisatietips voor je:SEO-tips

  • #SEO | Google toont nu veel langere beschrijvingen in de zoekresultaten

    langere beschrijving bij Google

    De gemiddelde lengte van een beschrijving lag rond de 160 tekens, nu is dat is nu veranderd in gemiddeld 230  Er is dus sprake van een flinke toename in het aantal tekens in de beschrijvingen. Veel mensen hadden dit trouwens al opgemerkt de afgelopen tijd, maar het is nu ook officiëel bevestigd. Voor de beschrijving gebruikt Google de beschrijving [discription] in de meta-tag.

  • #SEO-tip Voorkom overoptimalisatie

    overoptimalisatieOveroptimalisatie wil zeggen dat je volgens Google de dingen ‘over-the-top’doet. Dit is het geval wanneer webmasters zoekmachine-optimalisatie in meer of mindere mate misbruiken. Bijvoorbeeld door veel vaker dan nodig zoekwoorden te verwerken in webteksten, en te veel en ondoordacht links uit te wisselen.
    Het over-optimaliseren van websites kun je het snelst herkennen aan ‘vergaande overlap’. Daarvan is sprake als je hetzelfde zoekwoord verwerkt in je title tag, meta-teksten, url, paginatitel, images, tussenkopjes, navigatielinks en veelvuldig in je ‘gewone tekst’. Ook een onnatuurlijk backlinkprofiel – qua opbouw, linkpartners en een gebrek aan variatie van ankerteksten van externe links, en bijbehorende landingspagina’s – is een teken aan de wand. De gedachte ‘welke obsessieve dictator zit hier achter?’ is dan gerechtvaardigd…

    Keywordstuffing

    Het overmatig gebruik van zoektermen in URls, paginatitels, paginateksten, enz. kan ervoor zorgen dat je een zoekterm zoveel gebruikt, dat Google argwaan krijgt en je juist lagere positie geeft. We zien dit bij bedrijven die zoveel zoektermen in hun webtekst plaatsen, dat deze voor de gebruiker niet meer leesbaar is. Deze zal dan ook snel wegklikken. Een hoge positie levert in dit geval dus geen positieve bijdrage aan de bedrijfsresultaten.

    Anchorteksten die teveel zoektermen bevatten

    Ook dit valt onder keywordsstuffing. Ga op een normale natuurlijke manier om met het plaasten van anchorteksten in links en maak deze niet alleen voor zoekmachines. Vraag u af: is dit nuttig en makkelijk voor mijn bezoeker?

    meer SEO-tips? Zie:

    Overzicht SEO-tip's op snelvindbaar.

  • #watis Google Search Console

     Google Search Console

    Waarom Google Search Console? 

    • Controleert of Google toegang kan krijgen tot de content van je website
    • Ondersteunt bij het indienen van nieuwe content en helpt oude content uit de zoekresultaten te verwijderen
    • Vertelt hoe jouw content wordt getoond in de zoekresultaten
    • Maakt het mogelijk om je website te onderhouden zonder nadelige gevolgen voor de zoekresultaten
    • Biedt oplossingen tegen spam en malware zodat je website schoon blijft
    • laat  zien hoe jouw website op mobiele apparaten presteert 
    • laat zienen welke websites naar jou linken. 

    Handige Functies van de Google Search Console:

    Html-verbeteringen

    De pagina html-verbeteringen verzamelt alle fouten die te maken hebben met meta-omschrijvingen, meta-titels en niet-indexeerbare content. Deze functie kun je ook gebruiken om dubbele content te ontdekken: content die op meerdere pagina’s voorkomt. Duplicate content werkt niet mee aan een hogere score in Google. Het is dus aan te raden om duplicate content te voorkomen of zo veel mogelijk op te lossen.

     

    Zoekanalyse

    Onder het kopje zoekverkeer vind je zoekanalyse daarmee kun je zien waar je websitebezoekers vandaan komen. De zoekanalyse is een van de meest gebruikte functies binnen Search Console en geeft je direct inzicht in het organisch verkeer vanaf Google.

    De verschillende filters laten zien hoe je website scoort in Google.Zo kun je zien:

    • het aantal bezoekers dat via de Image Search van Google op je site komt
    • de doorklikratio (click through rate, oftewel CTR) op desktop en mobiel
    • de gemiddelde positie van een bepaalde pagina in de zoekresultaten
    • per pagina de zoekwoorden bekijken waarmee een bezoeker op je site is gekomen

    De zoekanalyse heeft verschillende functies en filters dus er is nog veel meer mogelijk.

     

    Links naar uw site

    Ook onder het kopje zoekverkeer staat 'links naar uw site'. Hier kun je zien welke sites naar jouw site linkent. Zo’n link naar je pagina heet een backlink en het verzamelen van backlinks heet linkbuilding. Linkbuilding is een belangrijke methode om je website beter te laten scoren in Google. Als er vanaf veel hoogwaardige pagina’s naar jouw website wordt gelinkt, ziet Google dat je een belangrijke speler op jouw gebied bent.

    Crawlfouten

    Een crawlfout betekent dat Google een bepaalde pagina probeert te bezoeken, maar dat deze pagina niet (meer) beschikbaar is. Dat kan gebeuren wanneer je de url van een pagina veranderd of de pagina hebt gewist.

    Fetchen als Google

    De functie ‘Fetchen als Google’ is vergelijkbaar met de functie ‘crawlfouten’, maar bekijkt de inhoud van de pagina in plaats van de paginastructuur. Met deze functie kun je ontdekken hoe Google jouw pagina ziet. Om je website te fetchen als Google kun je een relatieve url invoeren en op ‘Ophalen’ klikken. Wanneer je geen relatieve url invult, wordt de homepage van je site opgehaald.

    Dode links en 404 errors

    In Google Search Console kun je bijhouden of bezoekers op een pagina terecht komen die niet meer bestaat. De zogenaamde 404 errors. Het kan zijn dat je hier intern vanaf je eigen website naar toe linkt. Pas dan de link aan! Het kan zijn dat een externe website of Google linkt naar een niet bestaande pagina. De oplossing is dan "redirect maken", zodat bezoekers wel op een zinvolle pagina uitkomen. Een website metdie veel 404 errors geeft is volgens Google niet in orde. Wanneer Google in de gaten krijgt dat een website veel 404 errors geeft zal het de website lager plaatsen in de zoekresultaten of op den duur helemaal niet meer tonen.

    Click Through Ratio

    Binnen Google Analytics zien we wat bezoekers doen op onze website. Hoe lang ze op een pagina aanwezig zijn, waar ze op klikken, etc. Wat we niet in Google Analytics kunnen zien is wat er voor het bezoek is gebeurd. 

    Waar heeft de bezoeker op gezocht? Welk url kwam naar voren? En klikte de bezoeker op onze pagina in het zoekresultaat?

    Deze informatie is wel in te zien in de Search Console. Je kunt van jouw website een overzicht krijgen van de zoekwoorden die men invoert, welke url's hierbij worden getoond en wat de click through rate (CTR) hiervan is. 

    Naar Google Search console

  • Ewords

    Handleidingen, onderzoek & meer over zoekmachines en zoekmachinemarketing, door SEO specialist Eduard Blacquière

  • Frank Watching

    Frankwatching is dé plek voor iedereen die zich bezig houdt met of interesse heeft in marketing, communicatie, social media en tech. Inhoud, kwaliteit en onafhankelijkheid boven alles; instructie, educatie, kennisdeling en inspiratie, dat zit in onze genen. Dag in dag uit, zowel online (via artikelen, webinars, vacatures en downloads) als offline (via trainingen, events en boeken).

  • Google Chrome beschikt nu ook over een SEO audit tool

    chrome-audit.jpgIn de 65ste versie van Google Chrome is een SEO audit tool toegevoegd. Klik je met de rechtermuisknop, dan zie je de optie ínspectie' verschijnen of gebruik cntrl+shift+i
    onder het tabblad Audits. De audit heeft enkele zeer basis controles zoals of een tag aanwezig en of de rel=canonical tag naar een geldige URL verwijst.

    De tool controleert op de volgende items:

    Heeft de pagina een meta viewport tag

    Heeft de pagina een title tag

    Is er een meta description aanwezig en ingevuld is

    Geeft de pagina een HTTP 200 status code

    Hebben de links op de pagina een omschrijvend anchor tekst (geen ‘Lees meer’)

    Kan de pagina geïndexeerd kan worden (meta robots)

    Indien aanwezig, is de hreflang geldig

    Indien aanwezig, gaat de canonical tag naar een geldige URL

    Is de text op de website leesbaar (minimaal 16 pixels)

  • Google schakelt over op mobile first

     
    mobiel-eerst.png
    Er zijn steeds meer mensen die via hun moblieltje op Google zoeken. Reden voor Google om site's die goed tonen op een mobiel een hogere positie te geven en site's die alleen op desktop computers goed toonbaar zijn een wat lagere positie te geven.
    Dit wordt 'mobile-first' genoemd omdat het geen index is die alleen mobiel is : als een site bijvoorbeeld geen mobielvriendelijke versie heeft, kan de desktopsite nog steeds worden opgenomen in de index. Maar het ontbreken van een mobielvriendelijke ervaring kan een negatieve invloed hebben op de ranglijst van die site en een site met een betere mobiele ervaring zou mogelijk zelfs een rankingsboost ontvangen voor gebruikers op een desktop.
    Naarmate meer en meer zoekopdrachten op mobiele apparaten plaatsvinden , wil Google dat de index en resultaten het grootste deel van hun gebruikers vertegenwoordigen, die mobiele zoekers zijn.
    De mobielvriendelijke website wordt gebruikt om de positie te bepalen
    Er komt geen verschillende index voor desktop en mobiel
    Een responsive website lijkt op dit moment de beste optie als mobiele website, deze sites tonen zowel op een mobiel, een iPad als een desktop als beste.
  • Internet marketing tips

    De IMU is er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste online marketing trends te delen via onze e-books, blogs, video’s en trainingen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze bruisende IMU Community. Daarnaast faciliteren we jou, middels onze Phoenix Software om je website bezoekers, conversie, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.

  • Karel Geenen

    Karel Geenen is al jaren (sinds 2002) actief bezig met internet marketing. Karel heeft verschillende succesvolle websites gebouwd en al vele klanten geholpen met het opzetten van een succesvolle online onderneming. In 2006 begon Karel met het schrijven van blogartikelen, met als doel dat elk artikel praktisch en toepasbaar moet zijn en voor iedereen te lezen en te begrijpen.

  • Overzicht SEO-tip's op snelvindbaar.

    seo tipsOf je nu commercieel bezig bent of je hebt een site vanwege een hobby of politieke interesse, iedereen streeft naar betere bezoekcijfers. Onderstaande SEO-tips kunnen je daarbij helpen:

  • searchengineland

    Search Engine Land: News On Search Engines, Search Engine Optimization (SEO) & Search Engine Marketing (SEM)

  • SEO tip nummer 10 Zet je bedrijf gratis op Google Mijn Bedrijf

    kaart hotels den boschZorg dat klanten je bedrijf kunnen vinden
    Met Google Mijn Bedrijf kunnen klanten je altijd en overal vinden.
  • SEO tip nummer 11 voorkom duplicate content

    duplicated contentDuplicate content houdt in Google op twee webpagina’s vrijwel dezelfde inhoud te vindt. Dit kan zowel op dezelfde website (interne duplicate content) zijn als op twee verschillende websites (externe duplicate content).
    Google geeft zelf aan dat het gaat om grotendeels dezelfde inhoud”. Het voorkomen van duplicate content binnen je eigen website is sowieso aan te raden.
    Externe duplicate content plaats je zelf vaak onbewust, door bijvoorbeeld het opnemen van persberichten of produktbeschrijvingen. Ook kan het zijn dat anderen teksten hebben overgenomen van jouw.
    duplicate content geeft een lagere plaatsing in de zoekresultaten van Google. Het is daarom belangrijk duplicated content op te sporen en aan te passen.
    Copyscape heeft een duplicate content checker die je daarbij goed kan helpen.

  • SEO tip nummer 13: Zorg voor goede linkteksten

    link flag icon 65914Een interne link is een link die verwijst naar een andere pagina op dezelfde website.
    Zoekmachines moeten inzicht zien te krijgen over de inhoud van een pagina. Daarom moeten ze toegang hebben tot een duidelijke linkstructuur. Voor Google is de linktekst een hint over de pagina waarnaar de link verwijst. Als je de tekst “klik hier” gebruikt, geeft dat zowel Google als de bezoeker weinig informatie. Gebruik daarom altijd een korte relevante beschrijving van de pagina waarnaar je verwijst. Een link moet de bezoeker een duidelijk beeld geven over de plek waar hij naartoe navigeert. Waarschijnlijk ken je het zelf ook. Je klikt op een link en plots kom je op een plek die je niet verwacht. Misschien opent er opeens een PDF, of nog erger, een totaal andere website.Je kunt ook binnen een pagina linken bijvoorbeeld naar de verschillende hoofdstukken. Dit is een prima methode om zoekwoorden extra te benadrukken.

    Doe je aan linkruil, probeer er dan ook voor te zorgen dat de linktekst zo goed mogelijk de pagina beschrijft waarheen verwezen wordt. Een gericht verwijzing naar een pagina werkt daarbij beter dan een algemene verwijzing naar een site. Het is dus beter om te verwijzen naar SEO-tips dan naar Snelvindbaar

    Overzicht alle SEO-tips op Snelvindbaar

  • SEO-tip nummer 1 Verbeter de laadtijd van je site!

    laadtijdBij een korte laadtijd van een website kunnen bezoekers snel door de website navigeren, zonder steeds te moeten wachten Door het verbeteren van de laadtijden bekijken bezoekers op meer pagina’s en blijft men langer op uw website. Een prettige gebruikerservaring zorgt bovendien ook voor meer terugkerende bezoekers en dus voor meer loyaliteit.

    Een betere positie in zoekmachines
    Sinds 2010 is de snelheid van websites onderdeel in het algoritme dat de positie van uw website in de Google bepaalt. Ook de kwaliteitsscore van een Google AdWords-advertentie wordt beïnvloed door de laadsnelheid van de landingspagina waar de advertentie naar verwijst. De snelheid van uw website is dus relevant voor de positie in zowel de organische als de betaalde resultaten.
    De snelheid van uw site is makkelijk online te bepalen.

    Test je site

  • SEO-tip nummer 2 Controleer je site op geschiktheid voor mobiele devices!

    site wel mobiel20 tot 50 procent van de websites worden mobiel bezocht! Google hanteert een speciaal algoritme voor mobiele rankings? Wil je met je website hoog scoren in de mobiele zoekresultaten, dan zal je website ook geschikt moeten zijn voor deze zogenaamde mobiele devices.
    Je kunt bij Google eenvoudig je site controleren op de geschiktheid voor mobiel bezoek.
    Is je site ongeschikt dan hoef je in ieder geval geen bezoekers van Google te verwachten.
    Controleer daarom je site op geschiktheid voor mobiele devices

    controleren

     

    Zie ook:

    SEO-tip nummer 1 Verbeter de laadtijd van je site!

  • SEO-tip nummer 8: backlinks?!

    backlinks en seoBetekenis backlinks:

    Een backlink is een verwijzing van een andere webpagina naar de eigen site. Een website heeft backlinks nodig om veel bezoekers te kunnen trekken en om hoger in de zoekmachine resultaten te komen.
    PageRank (afgekort PR) is een cijfer dat Google geeft aan het belang van de pagina. Het geeft een indicatie van de populariteit als ook de mate van indexering van de pagina. Google waardeert deze PR met een cijfer 1 tot en met 10. De PageRank heeft te maken met het aantal backlinks. De links vanaf andere sites hebben invloed op de waardering van die pagina door Google. Daarbij is de kwaliteit van de verwijzende pagina van groot belang.
    Over PageRank bestaat veel discussie. Vroeger had een hoge PageRank een grote invloed op de positie van een website in de zoekmachine. Tegenwoordig spelen er zoveel factoren mee dat een hogere PageRank niet meer automatisch betekent dat je bovenin de zoekresultaten staat.
    Toch blijkt dat het verkrijgen van links van verschillende domeinen belangrijk blijft om hoge posities te krijgen in Google. Toch gaat niet alleen om de aantallen die een pagina heeft. Kwaliteit speelt een belangrijke rol . Een link op een startpagina of startpaginakloon heeft weinig waarde voor je positie in Google.

    In deze serie:

    SEO-tip nummer 1 Verbeter de laadtijd van je site!

    SEO-tip nummer 2 Controleer je site op geschiktheid voor mobiele devices!

    SEO-tip nummer 3: De Page Title wordt door Google als de belangrijkste SEO factor gebruikt.

    SEO-tip nummer 4: gebruik de gratis tool Google trends

    SEO-tip nummer 5: Gebruik long-tail zoekwoorden

    SEO-tip nummer 6: Gebruik een goede description.

    SEO-tip nummer 7: Vergeet de afbeeldingen niet

  • seoguru

    SEOguru wil het Nederlandse en Vlaamse bedrijfsleven helder en professioneel op de hoogte brengen en houden van de mogelijkheden van moderne SEO. Iedereen die op de één of andere manier bij de ontwikkeling van websites betrokken is (websitebouwers, tekstschrijvers, managers, marketeers, docenten/studenten, etc.) moet met kennis van SEO de eigen specifieke expertise kunnen verdiepen. Verder stelt SEOguru zich ten doel om bedrijven mondiger en onafhankelijker te maken richting derden, zoals web-, marketing- en seo-bureaus.

  • seohandleiding

  • traffic4u