Doelgroepgericht adverteren op facebook

Het advertentienetwerk van Facebook is een vorm van display adverteren. Display advertising is niets meer en niets minder dan het reclame maken op internet middels beeldadvertenties. Net zoals je dat vroeger deed met een advertentie in een krant of tijdschrift of bijvoorbeeld via posters in een bushokjes.
Facebook had in Nederland in april 2013 ca 7,5 miljoen aktieve gebruikers. Via Facebook Ads kunnen adverteerders hun advertenties richten op specifieke doelgroepen. Via de advertenties kunnen gebruikers doorklikken naar de website van de adverteerder of naar de bedrijfspagina binnen facebook.
De advertenties bevatten zowel tekst als een afbeelding, waardoor er meer mogelijkheden zijn je boodschap goed over te brengen. Mits goed ingezet kunnen advertenties ook veel gratis 'sociale kliks' krijgen, zodat de advertenties een viraal effect genereren
Het grootste voordeel van  adverteren op Facebook is dat er geen ander kanaal waar het mogelijk is een doelgroep zo specifiek te bepalen. De mogelijkheden:
  • Geografische ligging (land, regio, stad) 
  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Verjaardag
  • Seksuele voorkeur
  • Relatiestatus
  • Opleidingsniveau
  • Onderwijsinstelling
  • Opleiding
  • Bedrijf
  • Opgegeven interesses en likes
  • Trending topics
Een tweetal voorbeelden:
  • alle mensen die studeren aan een HBO instelling in Den Bosch,
  • de ouders van alle kinderen tussen de 4 en 12 jaar in en rond Den Bosch. 
Na het invoeren van alle voorkeuren geeft Facebook onmiddellijk weer hoeveel mensen aan deze voorwaarden voldoen en mogelijk de advertentie in beeld krijgen. Een meer uitgewerkt voorbeeld: vrouwen binnen een straal van 16 km van Den Bosch met een belangstelling voor koken:
Voor een kookwinkel is het dus goed mogelijk een eigen bedrijfspagina te maken binnen facebook [zie:Hoe maak je een bedrijfspagina in Facebook? ] en deze pagina te promoten bnnen facebook Deze doelgroepeninformatie binnen facebook is vele malen nauwkeuriger dan bij Google en biedt veel mogelijkheden. Door deze specifieke manier van targeten zijn de CPC (Cost per Click) en CTR lager dan bij Google, maar je krijgt wel meer impressies.
Trending topics
In Nederland zijn er inmiddels ruim 2,7 miljoen facebookgebruikers. Een dergelijke groep biedt enorme mogelijkheden voor (online) marketeers. Mogelijkheden die lang nog niet bij iedereen bekend zijn. Daarom vier redenen om nu te beginnen met adverteren op Facebook.
1. Targeting Mogelijkheden
Anders dan bij AdWords is het mogelijk om binnen Facebook zeer specifiek te targeten. Zo is het onder andere mogelijk om te targeten op locatie, leeftijd, geslacht, seksuele voorkeur, opleidingsniveau en interesses. Zo is het simpel om je boodschap af te stemmen op je doelgroep en aan bijvoorbeeld mannen een andere advertentie te vertonen dan aan vrouwen. Wil je perse alleen vrouwen van 31 jaar uit Arnhem die van GTST houden bereiken? Facebook biedt je die mogelijkheid. Deze hyper targeting mogelijkheden bieden ook veel kansen voor marketeers van niche producten of lokale/regionale aanbieders. Het nadeel is dat hoe specifieker je target hoe hoger de CPC is die je moet betalen.
2. Vraag creëren i.p.v. vervullen
De grote kracht van AdWords is de mogelijkheid om je advertentie te vertonen bij zaken waar mensen actief op zoek naar zijn. Het is de ultieme marketingtool voor het vervullen van een vraag. Gebruikers zijn actief op zoek naar producten en door middel van SEA is het mogelijk om die vraag te vervullen. Dat is geweldig, als je tenminste een product of dienst verkoopt waar al vraag naar is. Maar wat als je iets verkoopt wat mensen nog niet kennen?  Adverteren op Facebook biedt, anders dan AdWords, de mogelijkheid om vraag naar je producten te creëren.
3. Branding
Met adverteren op Facebook kun je jouw boodschap onder de aandacht brengen van veel potentiële klanten, daarnaast is het ook een uitstekende manier om jouw merk te versterken. Het sociale aspect stelt je namelijk in staat om een band op te bouwen met je klanten. Ze kunnen jouw berichten ‘liken’ of lid worden van je fanpage. Door middel van automatische notificaties hiervan bereik je een viraal effect. Gecombineerd met specifieke targeting en de interactiemogelijkheden, die veelal ontbreken op corporate websites, is Facebook advertising een uitstekende manier om de online merkbeleving te verhogen.
4. Weinig concurrentie
Vergeleken met AdWords is Facebook adverteren een enorm braakliggend terrein. Hoewel de CPC’s de laatste maanden al bijna verdubbeld zijn liggen ze nog altijd lager dan in AdWords. Besluit je om nu te beginnen, dan heb je waarschijnlijk een voorsprong t.o.v. de concurrentie. Zeker nu de grote zoekmachinemarketing bureaus (Traffic4u, Netsociety, Tribal etc.) het (nog) niet op grote schaal inzetten voor hun klanten is de concurrentie nog relatief laag waardoor er kansen liggen die over een tijd weg kunnen zijn.
Aanvulling op zoekmachinemarketing
Er zitten ook nadelen aan het adverteren op Facebook. Zo is het vrij arbeidsintensief: het heeft een gebrekkige interface en het veelvuldig aanpassen van advertenties is nodig om de CTR hoog en de CPC laag te houden. Daarnaast zijn lang niet alle doelgroepen goed vertegenwoordigd op Facebook. En mocht je budget kleiner zijn dan de totale vraag dan levert AdWords je waarschijnlijk een betere ROI op. 
Adverteren op Facebook is minder effectief voor het genereren van keiharde verkopen. Het is daarentegen een uitstekend kanaal voor het genereren van meer fans voor je Facebook pagina, installaties van applicaties of leads in de vorm van e-mail adressen. Anders dan bij AdWords zijn keywords van ondergeschikt belang. Succes kan alleen gehaald worden door je goed in te leven in de doelgroep, gebruik te maken van de targeting opties en de advertenties hierop af te stemmen. Facebookadverteren is niet beter of slechter dan adwords. In het bekende AIDA acroniem [Attention,Interest, Desire en Action.] is  adwords vooral sterk in het gedeelte Action. Men weet dat men het wil en is al op zoek. Facebook is vooral sterk bij Attention en interest, de belangstelling moet nog gewekt worden. Er bestaat een algemene intresse in koken, maar de kookwinkel die adverteert is nog onbekend.