Vanaf oktober bestempelt Google Chrome alle pagina’s die niet over https lopen maar wel een formulier hebben als onveilig.

verander HTTP naar HTTPS

HTTPS, je ziet het steeds vaker in de adresbalk van je browser, soms vergezeld van een slotje, maar waar staat deze term voor en wat is nou het verschil met HTTP?
De “S” wat staat voor “secure”; veilig.
De term HTTPS betekent dan ook “Hyper Text Transfer Protocol Secure”.

HTTPS is net als HTTP een manier om gegevens te versturen via het Internet. Het verschil zit het hem echter in het versleutelen van gegevens die verstuurd worden. Iemand die de gegevensstroom onderschept, kan bij HTTP zien wat er wordt verstuurd. Bij HTTPS kunnen deze gegevens niet worden gezien. Althans, de persoon ziet de versleutelde gegevens wel, maar kan deze niet ontcijferen waardoor deze gegevens dus niet in handen van een ander kunnen komen. Op deze manier worden de gegevens veilig overgedragen. HTTPS wordt voornamelijk gebruikt bij betalingstransacties met creditcard, bij internetbankieren, en bij uitwisseling en opslaan van privacy-gevoelige informatie zoals NAW gegevens. Alle bank- en verzekeringszaken zijn tegenwoordig allemaal online te regelen waarbij veiligheid en privacy prioriteit nummer 1 zijn. Google chrome gaat vanaf oktober 2017 pagina's met een formulier die niet via een HTTPS protocol worden verstuurd als onveilig bestempelen. Tijd voor aktie dus!

HTTPS en de invloed op SEO

Google beloont websites met HTTPS met een hogere ranking in de zoekresultaten
Onlangs kondigde Google aan dat het overstappen naar HTTPS – het toevoegen van een SSL-2048-bits sleutel certificaat– je website of shop beloont met hogere posities in de organische zoekresultaten. Het gaat om  een klein ranking voordeel, HTTPS wordt in eerste instantie een klein signaal in het gehele algoritme. Maar pas op! Google geeft tevens aan dat de invloed van HTTPS op de ranking op korte termijn toe zal nemen omdat ze website eigenaren willen aansporen om massaal over te stappen van HTTP naar HTTPS. Op deze maner wil Google de veiligheid op internet verbeteren. Een HTTPS website zal dus in de toekomst een hogere ranking krijgen dan wanneer er HTTP wordt gebruikt.

IN 5 MINUTEN KAN JE EIGEN WEBSITE ONLINE ZIJN! Uw eigen website Uniek. Makkelijk. Gratis.

 

Wetswijziging sinds 13 juni 2014 voor webshops: De belangrijkste nieuwe regels

Wat blijft is dat een eigenaar van een webshop  zich aan de Wet Kopen  op Afstand moet houden.
 
Sinds 13 juni 2014 gelden als gevolg van een Europese Richtlijn echter strengere regels wanneer een webwinkel producten of diensten aan consumenten verkoopt. 
wijziging 1 – De bedenktermijn waarbinnen de consument kosteloos mag retourneren wordt verdubbeld van zeven naar veertien dagen.
wijziging 2 – Vooraf aangevinkte vakjes zijn vanaf juni uit den boze; de klant dient uitdrukkelijk in te stemmen.
wijziging 3 – De informatieplicht van de webwinkelier wordt uitgebreid om te zorgen voor meer transparantie. Dus vooraf duidelijke en volledige informatie over rechten, plichten en identiteit.
wijziging 4 – De klant dient een expliciet akkoord op de betaalverplichting te geven, inclusief alle bijkomende kosten.Alle bijkomende kosten, bijvoorbeeld bemiddelingskosten, reserveringskosten en kosten voor het betalen met een creditcard, dienen duidelijk en tijdig aan de consument bekend te zijn. Tevens moet de consument expliciet akkoord geven op het feit dat hij een betaalverplichting aangaat. Zijn de nieuwe wetswijziging op 13 juni 2014 niet binnen de webshop doorgevoerd Dan heeft de consument bijvoorbeeld een bedenktermijn van liefst twaalf maanden, recht op schadevergoeding of is hij in het geheel niet aan de koop gebonden. Bovendien kan de webshop eigenaar een hoge boete opgelegd krijgen wegens het plegen van een economisch delict.
 

Zoekmachineoptimalisatie voor Joomla

Joomla! is een 'open source content management systeem', kortgezegd een CMS. Joomla! is een krachtig CMS wat over de gehele wereld wordt gebruikt, van grote multinationals tot de hobbyist.Het is een Open source systeem en daardoor gratis te gebruiken. In heel de wereld zijn groepen vrijwilligers bezig met de doorontwikkeling van het systeem. Het gevolg is een snelle aanpassing aan nieuwe mogelijkheden en vragen.  Open source is allang de status van goedbedoeld hobbyisme voorbij.
Doordat Joomla op uitgebreide schaal wordt gebruikt heeft het bijzondere voordelen t.o.v costum made CMS systemen. Er zijn geen dure programmeurs nodig die een op maat ontworpen systeem neerzetten. Door het eenvoudig toevoegen van úitbreidingen' kun je vrijwel altijd het gewenste effect bereiken. Bovendien kun je eenvoudig omschakelen van webleverancier, omdat vrijwel alle webdesign bedrijven beschikken over joomla kennis. Joomla deskundigen vind je anders altijd wel in een van de vele plaatselijke joomla gebruikersgroepen.
Joomla! kenmerkt zich door een eenvoudig gebruik maar is zo complex te maken en uit te bereiden zoals je zelf wilt. Er zijn vele uitbereidingen beschikbaar waarbij je kunt denken aan forums, gastenboeken, booking modules, fotoalbums, sliders etc...Ook Snelvindbaar is gemaakt met Joomla. 
 
Nadelen
Naast alle voordenen heeft Joomla ook nadelen. Joomla is een Open source systeem. De bronbestanden zijn vrij beschikbaar. kwaadwilligen kunnen daardoor de broncode inzien en op zoek gaan naar zwakke punten. Doordat Joomla zo veel wordt gebruikt is hacken voor hen zeer lucuratief. De Joomla gemeenschap brengt daarom met regelmaat updates uit om gaten te dichten. Die moet je zo snel als mogelijk installeren. 
Template optimalisatie

Bij de keuze voor een template doet u er verstandig aan  voor een template te kiezen of een template te  [laten] maken die volledig is opgemaakt in div tags en niet in tabellen. Deze templates zijn beter begrijpbaar voor zoekmachines

Joomla zoekmachine optimalisatie.

Als deze voorbereidingen zijn gedaan, gaan we van start met Joomla zoekmachine optimalisatie.
We gaan hier uit van  de laatste Joomla versie 3.7 , maar de versie 3.8 is in aantocht, evenals 4.0 lagere versies worden afgeraden omdat extensies dan niet altijd meer goed samenwerken met Joomla.
joomla 38

De basis van zoekmachine optimalisatie voor Joomla! 3.7  

1. Joomla! zoekmachine vriendelijke url's
Om de standaard zoekmachine optimalisatie van Joomla te activeren ga je via het 'Controlepaneel'naar de 'Algemene instellingen'. Op de eerste pagina (website) zie je aan de rechterkant de SEO. Sstandaard staan deze opties op 'Nee'.
Met de eerste optie 'Zoekmachinevriendelijke URLs' kies je of de url's wel of niet geoptimaliseerd moeten worden, de eerste optie zet je op 'Ja'.Daardoor zullen standaard Joomla url's zoals bijvoorbeeld http://www.snelvindbaar.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=139:twitter-zorgt-voor-het-meeste-verkeer-facebook-is-genereert-de-meeste-opbrengsten&catid=26&Itemid=242
omgezet worden naar
http://www.snelvindbaar.nl/index.php?/139-twitter-zorgt-voor-het-meeste-verkeer-facebook-is-genereert-de-meeste-opbrengsten.html
seo instellingen joomla 3.x
2. Gebruik URL herschrijven
De tweede optie 'Gebruik URL herschrijven' is aan te raden om index.php uit de url's te halen, dat
staat professioneler en een ander voordeel is dat de url nog korter is. Dan wordt het dus http://www.snelvindbaar.nl/139-twitter-zorgt-voor-het-meeste-verkeer-facebook-is-genereert-de-meeste-opbrengsten.html 
Staat de Joomla website op een Apache server? Dan moet je er wel voor zorgen dat het htaccess.txt veranderd is in .htaccess om mod_rewrite (URL
herschrijven) te kunnen gebruiken. Vaak is dit laatste al geregeld, maar voor alle zekerheid is het beter om te controleren.
Op een niet Apache server zoals Windows IIS moet je het bestand web.config.txt hernoemen naar
web.config. Daarna zet je de optie 'Gebruik URL herschrijven' op 'Ja'.
3. Achtervoegsel (suffix)
Met de derde optie kan je ervoor kiezen om een achtervoegsel (suffix) zoals .html aan je url's toe
te laten voegen, url's als www.domeinnaam.nl/joomla worden dan als
www.domeinnaam.nl/joomla.html getoond. Dit heeft geen invloed op de zoekmachine resultaten.In bepaalde gevallen kan het handig zijn. Veel toegevoegde waarde heeft het niet, kwaad kan het ook niet.
4. Unicode aliassen
Deze optie kan ingesteld worden als de doelgroep van de website een land betreft waarvan het alfabet niet-Westerse karakters bevat zoals Rusland, Griekenland of een Arabisch land.
Met Unicode aliassen is het mogelijk om een url te tonen met bijvoorbeeld Russische, Griekse of Arabische karakters zonder dat deze omgezet worden naar Westerse karakters. Voor ons is dit dus vrijwel nooit van toepassing
5. Websitenaam in paginatitels invoegen
In Joomla 3 zijn er 3 opties.
De websitenaam aan het einde van de titel, vooraan in de titel of helemaal niet.
Per pagina kan je belangrijke relevante zoekwoorden in de pagina titel opnemen.vooral zoekwoorden vooraan in de titel zijn belangrijk.
Daarom is het aan te raden de websitenaam na de paginatitel en niet vooraan in de paginatitel te plaatsen (de website wordt over het algemeen toch wel gevonden als er op websitenaam in de zoekmachines gezocht wordt).
De websitenaam kan je op dezelfde pagina aan de linkerkant bij de 'Website-instellingen' invullen of aanpassen. Vul hier een merk- of bedrijfsnaam in eventueel aangevuld met een plaatsnaam.
6. Metadata instellingen
Nadat de SEO instellingen zijn geactiveerd, kan je op dezelfde pagina aan de linkerkant de Metadata-instellingen invullen.
Bij de algemene metabeschrijving kan je een korte omschrijving van de website invullen.
Deze omschrijving wordt alleen in de broncode getoond en door Google gebruikt als er bij een artikel, menu-item of categorie bij de 'Metadata opties' geen 'Metabeschrijving' is ingevuld.
De metatrefwoorden zijn tegenwoordig niet meer belangrijk. Omdat de meest gebruikte zoekmachine Google deze niet meer gebruikt bij het bepalen van de positie in de zoekmachine resultaten, kan je dit veld het beste leeg laten.
Met de optie Robots kan je aangeven hoe de website geïndexeerd moet worden.
Meer informatie over de metatag 'Robots' 
De optie toon auteur metatag kan gebruikt worden op websites waar meerdere auteurs schrijven. Deze optie kan belangrijk zijn om te activeren. Google hanteerd tegenwoordig de Authorrank  als nieuw onderdeel in het  googlealgoritme zodat in de broncode wordt opgenomen welke auteur het artikel geschreven heeft.
8. Zoekmachine vriendelijke url's
Als je vanuit het menu naar een artikel (of een ander soort pagina) gaat geldt dat de alias [hierboven met geel aangegeven]van hetmenu-item wordt gebruikt voor de opbouw van de zoekmachine vriendelijke url.
De url kun je dus aanpassen door een andere alias in te vullen. Gebruik hier dus woorden of zinsdelen waarop je graag gevonden wilt worden
Heb je een pagina in blogopmaak (Categorieblog) bijvoorbeeld een weblog. En je klikt rechtstreeks een artikel op de pagina aan die niet in het menu opgenomen is, dan wordt de url opgebouwd vanuit de titel van dat artikel. Je gaat hiervoor naar artikelbeheer, daar klik je een artikel aan en
als eerste staat daar de titel van het artikel en daaronder de alias.
Als een link naar het artikel niet is opgenomen in het menu zal je met standaard Joomla SEO wel een url te zien krijgen met daarin een getal (ID van het artikel) In joomla 3.x werkt dit in principe hetzelfde maar ziet het er allemaal net anders uit:
menusysteem joomla 3.x
9. Browserpaginatitel
In het menubeheer kan je ook de browserpaginatitel aanpassen, hier rechts in geel aangegeven deze wordt weergegeven in de titelbalk van de browser en wordt door Google gezien als de titel van het boek
Klik bijvoorbeeld op het menu-item home, standaard wordt de 'Menutitel' Home gebruikt als browserpaginatitel. Bij snelvindbaar heet deze pgina 'Snelvindbaar-betervindbaar'
De browserpaginatitel kun je bij joomla 2.5 aan de rechterkant bij 'Paginaweergave opties' aanpassen. Bij joomla 3.x vind je de browserpaginatitel onder het tabblad geavanceerde opties en dan vervolgens het kopje paginaweergaveopties.
Daar kan je zelf een browserpaginatitel invullen en aangeven of je deze titel wel of niet als
paginakop op de pagina zelf getoond moet worden. Bij de derde optie 'Paginakop' kun je een andere titel invullen dan de 'Browserpaginatitel'. De 'Paginakop' zal als de belangrijkste titel(Heading 1) op de pagina getoond worden.
10. Metadata opties
Het is in Joomla 3 mogelijk om op 3 verschillende plaatsen aparte 'Metabeschrijvingen' en 'Meta trefwoorden' in te stellen. Bij de menu-items, categorieën en artikelen. Vooral de 'Metabeschrijving' is van belang omdat deze getoond wordt als omschrijving in de zoekresultaten. Niet alleen is het belangrijk om belangrijke zoekwoorden in de 'Metabeschrijving' 
op te nemen, maar met een goede omschrijving van de pagina kan je mensen ook verleiden om in de zoekresultaten op de link naar de website te klikken. Ook deze staat bij Joomla 3.x onder geavanceerde opties.Er geldt een beperkt aantal karakters voor de metabeschrijving die weergegeven worden in de zoekresultaten, een handige tool voor het controleren van het aantal karakters is de Google SERP
De Metatrefwoorden zijn tegenwoordig niet meer belangrijk. Omdat de
meest gebruikte zoekmachine Google deze niet meer gebruikt bij het bepalen van de positie in de
zoekmachine resultaten, kan je dit veld het beste leeg laten.
Metadata opties – Menu-items
Als je op de website vanuit een menu-item naar een pagina gaat kan je de 'Metabeschrijving' van die pagina aanpassen via het Controlepaneel > icoon 'Menubeheer' > daarna klik je op het menu
waarin je een menu-item wilt aanpassen.
Daar zie je een overzicht van de menu-items van het menu en kies je het menu-item waarvoor je een 'Metabeschrijving' wilt invullen aan de rechterkant bij de 'Metadata opties'. Ook deze staat bij Joomla 3.x onder geavanceerde opties.De 'Meta trefwoorden' kan je leeg laten en de instelling 'Robots' kan je op 'Gebruik algemeen' laten
staan (zie: 6. Metadata instellingen) of een andere instelling kiezen. Als je bijvoorbeeld niet wilt dat de pagina geïndexeerd wordt door Google, dan kies je voor 'Geen index, no follow'.
Metadata opties – Categorieën
Nieuw in Joomla 3 is dat je ook een 'Metabeschrijving' voor categorieën kan invullen.
Dit kan je bijvoorbeeld toepassen als je een een pagina in blogopmaak hebt waar links op staan
naar categorieën niet niet in het menu voorkomen.
Je kan een 'Metabeschrijving' voor een categorie invullen via het 'Controlepaneel' > icoon
'Categoriebeheer' > daarna klik je op de categorie en aan de rechterkant vind je weer de
'Metadata opties'
Metadata opties – Artikelen
Heb je in een weblog artikelen staan die niet in het menu voorkomen dan kan je ook per artikel
een 'Metabeschrijving' invullen i.p.v. via een menu-item.
Dit doe je via het 'Controlepaneel' > icoon 'Artikelbeheer' > daar zie je een overzicht van de
artikelen van de website. In artikelbeheer klik je op een artikel en aan de rechterkant vind je weer
de 'Metadata opties' waar je de 'Metabeschrijving' voor het artikel kan invullen. Ook deze staat bij Joomla 3.x onder geavanceerde opties.
11. Afbeeldingen
Zorg bij afbeeldingen die gebruikt worden dat je een omschrijving van de afbeelding in de bestandsnaam gebruikt in plaats van bijvoorbeeld afbeelding01.jpg gebruik je blauwerok.jpg, ook belangrijker is het gebruik van alt teksten (beschrijving afbeelding) en titel teksten (titel van de afbeelding) bij het invoegen van de afbeeldingen. Gebruik daarvoor korte omschrijvende teksten van de afbeelding met
relevante zoekwoorden. Dit is overigens niet alleen van belang voor zoekmachines, maar ook voor blinden die je website lezen met een brailleregel.
Er wordt tijdens het zoeken in Google ook vaak gekeken naar afbeeldingen in de zoekresultaten of
gezocht naar afbeeldingen, dat kan voor extra bezoek naar de website zorgen. Zeker als je de
bestandsnamen van afbeeldingen een goede omschrijving geeft met relevante zoekwoorden die bij
de bijbehorende tekst passen.
Er wordt tijdens het zoeken in Google ook vaak gekeken naar afbeeldingen in de zoekresultaten of gezocht naar afbeeldingen, dat kan voor robots uitsluitingen joomla 2.5bezoek naar de website zorgen. Zeker als je de bestandsnamen van afbeeldingen een goede omschrijving geeft met relevante zoekwoorden die bij de bijbehorende tekst passen.
Hoe pas je robots.txt bestand aan?
Het bestand kan je via FTP downloaden naar je computer, een voorbeeld van een standaard Joomla robots.txt zie je hiernaast. Dan zie je ook gelijk de regel: Disallow: /images/. Mogen alle afbeeldingen in de images map geïndexeerd worden? Dan verwijder je de regel Disallow: /images/. Wil je Google niet tot alle afbeeldingen toegang geven in de images map, maar alleen een bepaalde submap bijvoorbeeld /images/stories/? Dan laat je de regel Disallow: /images/ staan en plaats je daaronder een nieuwe regel Allow: /images/stories/ (note: niet alle zoekmachines zullen deze regel begrijpen).
Daarna upload je met FTP het robots.txt bestand weer naar de website.
Nu je toch aan het klussen bent in de robot txt kun je hier ook meteen een verwijzing opnemen naar de sitemap.
12. Interne links
Intern linken op je website van de ene naar de andere pagina met gebruik van relevante
zoekwoorden (ankerteksten) verhoogd niet alleen de vindbaarheid van alle pagina's op de website
maar kan ook de ranking (plaats) van de website in de zoekresultaten verhogen. Zoekmachines
waarderen interne links omdat ze automatisch doorgestuurd worden naar andere pagina's
wanneer de website geïndexeerd wordt.
Intern linken kan handmatig, maar er zijn ook andere mogelijkheden. Zo heeft Joomla! Content
Editor hiervoor standaard de link optie. Daarmee kan je op een snelle manier intern linken.
De Joomla! module Breadcrumbs (Kruimelpad) wordt vooral gebruikt voor om de
gebruiksvriendelijkheid te vergroten maar deze module is ook nuttig voor het intern linken op de website.
Joomla! 2.5 zoekmachine optimalisatie
13. Pagina headings
Pagina headings worden gebruikt om de structuur van de pagina weer te geven en worden ookgelezen door de zoekmachines. Gebruik daarom relevante zoekwoorden in de pagina headings. Er zijn verschillende heading tags, H1 (de belangrijkste) t/m H6 (minst belangrijk). In Joomla 2.5 zijn de headings standaard aanwezig.
De belangrijkste titel is een H1, deze titel kan je zelf aanpassen , de H2 titels zijn de artikeltitels.
14. Sitemap
Een sitemap is handig voor de bezoekers van je website om in één overzicht alle pagina's van de website te bekijken, maar een sitemap wordt ook voor zoekmachine optimalisatie gebruikt. Zo kan een sitemap een handig hulpmiddel zijn voor nieuwe websites om sneller door de zoekmachines geïndexeerd te worden (bij nieuwe domeinnamen kan dit standaard soms wel een aantal weken duren).
Zoekmachines kunnen door middel van de sitemap in één keer alle pagina's van de website vinden
en nieuwe pagina's die automatisch aan de sitemap toegevoegd worden over het algemeen ook
sneller gevonden. Voor Joomla! bestaan er diverse sitemap extensies waaronder  sitemapgenerator
15. Linkbuilding
Linkbuilding (inkomende links naar je website) is een belangrijke factor voor zoekmachines bij het
bepalen hoe hoog de website in de echte (organische) zoekmachine resultaten wordt weergegeven(pagerank). Zie hiervoor: Waarom linkbuilding belangrijk is.

Responsive webontwikkeling

Over het ontwikkelen van responsive websites wordt al lang gesproken op internet, vooral sinds Google eind 2012 een sterke voorkeur uitsprak voor het gebruik van responsive websites, lijkt er geen ontkomen meer aan.
Het mobiele gebruik van internet ëxplodeerd. Bovendien wordt een website wordt steeds vaker op verschillende schermen bekeken: op een laptop, op een deskyop monitor, eensmartphone, een tablet en ook de smart tv in opkomst. Al deze apparaten zijn verkrijgbaar in uitlopende formaten en daarnaast kun je je apparaat vaak ook nog draaien in landscape of portrait. In de toekomst zullen hier nog veel meer verschillende apparaten en formaten bijkomen. Met responsive design heb je dus een design, wat past in die ontwikkeling.

Resonsive webontwikkeling

Adaptive ontwerp

Een responsive ontwerp achterhaalt de schermgrootte van de bezoeker en past hierop de vormgeving aan. Ontwerpen die daarnaast informatie over het apparaat gebruiken om inhoud, vormgeving en functies van de website aan te passen aan dat specifieke apparaat, worden adaptive genoemd. Adaptive design gebruikt niet altijd dezelfde code en is daarom iets anders dan responsive design. De verwachting is dat deze twee benaderingen naar elkaar toe zullen groeien.

Dubbele content

Het voordeel van een responsive design is het voorkomen van dubbele content. Google houdt niet van dubbele content en plaatst sites die dubbele content bevatten op een lagere positie. Daarom raad Google aan om een responsive ontwerp te maken.  De meest recente versies van Joomla zijn er al helemaal voor geschikt, voor Wordpress zijn er goede plugins