zoekmachinemarketing

Google schakelt over op mobile first

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 
mobiel-eerst.png
Er zijn steeds meer mensen die via hun moblieltje op Google zoeken. Reden voor Google om site's die goed tonen op een mobiel een hogere positie te geven en site's die alleen op desktop computers goed toonbaar zijn een wat lagere positie te geven.
Dit wordt 'mobile-first' genoemd omdat het geen index is die alleen mobiel is : als een site bijvoorbeeld geen mobielvriendelijke versie heeft, kan de desktopsite nog steeds worden opgenomen in de index. Maar het ontbreken van een mobielvriendelijke ervaring kan een negatieve invloed hebben op de ranglijst van die site en een site met een betere mobiele ervaring zou mogelijk zelfs een rankingsboost ontvangen voor gebruikers op een desktop.
Naarmate meer en meer zoekopdrachten op mobiele apparaten plaatsvinden , wil Google dat de index en resultaten het grootste deel van hun gebruikers vertegenwoordigen, die mobiele zoekers zijn.
De mobielvriendelijke website wordt gebruikt om de positie te bepalen
Er komt geen verschillende index voor desktop en mobiel
Een responsive website lijkt op dit moment de beste optie als mobiele website, deze sites tonen zowel op een mobiel, een iPad als een desktop als beste.

#watis | Google Adsense

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

advertentieprogramma van Google waaraan je als website-eigenaar deel kunt nemen door een klein stukje javascript in de broncode van je site toe te voegen. Google plaatst vervolgens automatisch advertenties op je site waaraan je als websiteeigenaar wat geld kunt verdienen.De verdiensten zijn minimaal. Met veel moeite lok je bezoekers naar je site, die Google dan weer ergens anders naartoe probeerd te krijgen.

Als je met je site geld wil verdienen, dan leveren affiliate systemen veel meer op

#watis | Featured Snippets [Uitgelichte fragmenten]

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
Featured Snippets zijn een samenvatting van het antwoord op een vraag die een zoeker stelt in Google. Dit antwoord wordt in een speciaal blok uitgelicht bovenaan de zoekresultatenpagina van Google (ook wel 'answer boxes' genoemd). Featured Snippets is één van de nieuwste toepassingen van Google. Het is een normaal organisch zoekresultaat, maar wel één die extra wordt uitgelicht. Deze snippets zijn officieel uitgerold in Nederland, waardoor je ze steeds vaker ziet verschijnen in de zoekresultaten van een zoekopdracht.
Featured Snippets
 
 
Google toont sinds kort nog meer Featured Snippets [Uitgelichte fragmenten] in de zoekresultaten en voegde ook weer enkele nieuwe functies toe. Het gaat om drie wijzigingen:  meer afbeeldingen, gerelateerde inhoud en gerelateerde mensen.
Een jaar of tien geleden begon Google al met het toevoegen van extra functies aan de zoekresultaten zoals bijvoorbeeld de alombekende woorden “Mensen zochten ook naar” die je vaak onderaan te zien krijgt.
In de loop der jaren is daar steeds meer aan toegevoegd en nu gaat Google dus weer een stap verder door het toevoegen van meer afbeeldingen en meer gerelateerde inhoud. Hieronder vind je enkele screenshots van hoe dit eruit ziet.

#SEO | Google toont nu veel langere beschrijvingen in de zoekresultaten

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

langere beschrijving bij Google

De gemiddelde lengte van een beschrijving lag rond de 160 tekens, nu is dat is nu veranderd in gemiddeld 230  Er is dus sprake van een flinke toename in het aantal tekens in de beschrijvingen. Veel mensen hadden dit trouwens al opgemerkt de afgelopen tijd, maar het is nu ook officiëel bevestigd. Voor de beschrijving gebruikt Google de beschrijving [discription] in de meta-tag.

#watis Google Search Console

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief
 Google Search Console

Waarom Google Search Console? 

  • Controleert of Google toegang kan krijgen tot de content van je website
  • Ondersteunt bij het indienen van nieuwe content en helpt oude content uit de zoekresultaten te verwijderen
  • Vertelt hoe jouw content wordt getoond in de zoekresultaten
  • Maakt het mogelijk om je website te onderhouden zonder nadelige gevolgen voor de zoekresultaten
  • Biedt oplossingen tegen spam en malware zodat je website schoon blijft
  • laat  zien hoe jouw website op mobiele apparaten presteert 
  • laat zienen welke websites naar jou linken. 

Handige Functies van de Google Search Console:

Html-verbeteringen

De pagina html-verbeteringen verzamelt alle fouten die te maken hebben met meta-omschrijvingen, meta-titels en niet-indexeerbare content. Deze functie kun je ook gebruiken om dubbele content te ontdekken: content die op meerdere pagina’s voorkomt. Duplicate content werkt niet mee aan een hogere score in Google. Het is dus aan te raden om duplicate content te voorkomen of zo veel mogelijk op te lossen.

 

Zoekanalyse

Onder het kopje zoekverkeer vind je zoekanalyse daarmee kun je zien waar je websitebezoekers vandaan komen. De zoekanalyse is een van de meest gebruikte functies binnen Search Console en geeft je direct inzicht in het organisch verkeer vanaf Google.

De verschillende filters laten zien hoe je website scoort in Google.Zo kun je zien:

  • het aantal bezoekers dat via de Image Search van Google op je site komt
  • de doorklikratio (click through rate, oftewel CTR) op desktop en mobiel
  • de gemiddelde positie van een bepaalde pagina in de zoekresultaten
  • per pagina de zoekwoorden bekijken waarmee een bezoeker op je site is gekomen

De zoekanalyse heeft verschillende functies en filters dus er is nog veel meer mogelijk.

 

Links naar uw site

Ook onder het kopje zoekverkeer staat 'links naar uw site'. Hier kun je zien welke sites naar jouw site linkent. Zo’n link naar je pagina heet een backlink en het verzamelen van backlinks heet linkbuilding. Linkbuilding is een belangrijke methode om je website beter te laten scoren in Google. Als er vanaf veel hoogwaardige pagina’s naar jouw website wordt gelinkt, ziet Google dat je een belangrijke speler op jouw gebied bent.

Crawlfouten

Een crawlfout betekent dat Google een bepaalde pagina probeert te bezoeken, maar dat deze pagina niet (meer) beschikbaar is. Dat kan gebeuren wanneer je de url van een pagina veranderd of de pagina hebt gewist.

Fetchen als Google

De functie ‘Fetchen als Google’ is vergelijkbaar met de functie ‘crawlfouten’, maar bekijkt de inhoud van de pagina in plaats van de paginastructuur. Met deze functie kun je ontdekken hoe Google jouw pagina ziet. Om je website te fetchen als Google kun je een relatieve url invoeren en op ‘Ophalen’ klikken. Wanneer je geen relatieve url invult, wordt de homepage van je site opgehaald.

Dode links en 404 errors

In Google Search Console kun je bijhouden of bezoekers op een pagina terecht komen die niet meer bestaat. De zogenaamde 404 errors. Het kan zijn dat je hier intern vanaf je eigen website naar toe linkt. Pas dan de link aan! Het kan zijn dat een externe website of Google linkt naar een niet bestaande pagina. De oplossing is dan "redirect maken", zodat bezoekers wel op een zinvolle pagina uitkomen. Een website metdie veel 404 errors geeft is volgens Google niet in orde. Wanneer Google in de gaten krijgt dat een website veel 404 errors geeft zal het de website lager plaatsen in de zoekresultaten of op den duur helemaal niet meer tonen.

Click Through Ratio

Binnen Google Analytics zien we wat bezoekers doen op onze website. Hoe lang ze op een pagina aanwezig zijn, waar ze op klikken, etc. Wat we niet in Google Analytics kunnen zien is wat er voor het bezoek is gebeurd. 

Waar heeft de bezoeker op gezocht? Welk url kwam naar voren? En klikte de bezoeker op onze pagina in het zoekresultaat?

Deze informatie is wel in te zien in de Search Console. Je kunt van jouw website een overzicht krijgen van de zoekwoorden die men invoert, welke url's hierbij worden getoond en wat de click through rate (CTR) hiervan is. 

Naar Google Search console

Google Owl Update een bijzondere update om nepnieuws tegen te gaan.

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

google owl update

Google is bezig met het verbeteren van haar algoritme met als doel gezaghebbende websites meer waarde toe te kennen, en websites van lage kwaliteit juist minder waarde wanneer het gaat om zoekopdrachten die eventueel te maken kunnen hebben met potentieel kwetsende of misleidende inhoud.  Naast de wijziging aan het algoritme is er ook een verandering aangekondigd aan de procedures die nepnieuws moeten tegengaan.

Een voorbeeld van de zoekresultaten die Google wil gaan voorkomen:

is de holocaust echt gebeurd

 

Google Fred "update"

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief


 google fredNa 8 maart verloren veel sites hun hoge positie in Google na veel onderzoek werd er een patroon in 'gestrafte' websites herkent. vooral websites met een lage inhoudelijke kwaliteit, gericht op het verdienen van geld met advertenties verloren flink
De voorbije jaren heeft Google een waslijst aan updates doorgevoerd die hun algoritme aanpassen. Zo waren er de Panda-updates waarmee Google irrelevante of ‘dunne’ content bestraft, de Penguin-updates waarmee een spammy linkprofiel bestraft werd en in 2015 RankBrain, het zelflerend aIgoritme-systeem dat nu de 3de grootste ranking factor is.
Het algoritme dat jou in enkele seconden tijd het meest relevante zoekresultaat op het web geeft, bevat meer dan 200 factoren. waarop sites gerankschikt worden. Het wordt voortdurend bijgesteld en aangepast. Het is in het belang van Google om haar gebruikers zo goed en zo snel mogelijk de gezochte informatie te verstrekken. Omgekeerd hebben veel sites belang bij een zo hoog mogelijke positie. Er is daardoor een permanente strijd gaande tussen Google en mensen die de positie van sites proberen te verbeteren.
Waarom al deze consternatie? Wel, verschillende SEO-tools dienen als een soort barometer die bijhouden hoeveel verschuivingen er zijn in de Google resultaten. En laat ons zeggen dat verschillende tools na 8 maart een grote turbulentie lieten zien:
Google altijd vermeden of zelfs geweigerd - om aan te geven wanneer het een update uitrolde. Google houdt haar algoritmeaanpassingen altijd geheim. Daarmee blijven ze een voorsprong houden op het legertje SEO deskundigen die sites naar een hogere positie proberen te manoeuvreren. Meteen na 8 maart waren er veronderstellingen over een verse Google-update En zoals het eerder gebeurde, heeft het beweerde nieuwe algoritme meteen al een naam en een gezicht: Google Fred. Onder de streep blijft dat de positie van een site vooral wordt bepaald door goede content en kwalitatief goede verwijzingen naar de site. Aan de primaire basis van SEO veranderde dus niets. Integendeel, slechte site krijgen nu een lagere plek. De betere sites gaan omhoog.

Alles-in-één-vergelijker en vergelijk internet, bellen en televisie.