#watis | Pagerank | #SEO

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

pagerank

PageRank is een methode om pagina's op internet te ordenen naar belang. Het is ontwikkeld door Larry Page en Sergey Brin in 1998 toen zij nog actief waren op Stanford University. Later zijn zij de oprichters van Google Inc. (Stanford University heeft het octrooi op PageRank terwijl de naam een handelsmerk is van Google.
In de basis is PageRank  een cijfer dat Google geeft aan het belang van de pagina. Het geeft een indicatie van de populariteit en de mate van indexering van de pagina. Google waardeert deze PR met een cijfer 1 tot en met 10. De PageRank heeft te maken met de linkbuilding. De links vanaf andere sites hebben invloed op de waardering van die pagina door Google.
Over PageRank bestaat tegenwoordig veel discussie. Vroeger had een hoge PageRank een grote invloed op de positie van een website in de zoekmachine. Tegenwoordig spelen er zoveel factoren mee dat een hogere PageRank niet meer automatisch betekent dat je bovenin de zoekresultaten staat.
Google herkent onnatuurlijke links, die enkel en alleen bedoeld zijn om de PageRank – en daarmee de posities in de zoekresultaten – te verhogen. Dergelijke links kunnen leiden tot negatieve effecten op je posities in de zoekresultaten.
De PageRank formule toont ook aan dat hoe meer inkomende links een webpagina heeft, hoe hoger de PageRank is.
In de beginjaren van Google werd hier misbruik van gemaakt door mensen die complete linknetwerken opgezet hadden met het doel om de PageRank te verhogen.
Inmiddels herkent Google de belangrijkste factor voor het toekennen van de juiste Voor het toekennen van de PageRank is het nodig dat de link op een pagina staat die Google heeft opgeslagen in haar index Het is eenvoudig, maar niet minder belangrijk: als Google de link niet kent, kan er ook geen PageRank aan toegekend worden.

Check uw pagerank

Alles-in-één-vergelijker en vergelijk internet, bellen en televisie.