#watis Google Search Console

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief
 
 Google Search Console

Waarom Google Search Console? 

  • Controleert of Google toegang kan krijgen tot de content van je website
  • Ondersteunt bij het indienen van nieuwe content en helpt oude content uit de zoekresultaten te verwijderen
  • Vertelt hoe jouw content wordt getoond in de zoekresultaten
  • Maakt het mogelijk om je website te onderhouden zonder nadelige gevolgen voor de zoekresultaten
  • Biedt oplossingen tegen spam en malware zodat je website schoon blijft
  • laat  zien hoe jouw website op mobiele apparaten presteert 
  • laat zienen welke websites naar jou linken. 

Handige Functies van de Google Search Console:

Html-verbeteringen

De pagina html-verbeteringen verzamelt alle fouten die te maken hebben met meta-omschrijvingen, meta-titels en niet-indexeerbare content. Deze functie kun je ook gebruiken om dubbele content te ontdekken: content die op meerdere pagina’s voorkomt. Duplicate content werkt niet mee aan een hogere score in Google. Het is dus aan te raden om duplicate content te voorkomen of zo veel mogelijk op te lossen.

 

Zoekanalyse

Onder het kopje zoekverkeer vind je zoekanalyse daarmee kun je zien waar je websitebezoekers vandaan komen. De zoekanalyse is een van de meest gebruikte functies binnen Search Console en geeft je direct inzicht in het organisch verkeer vanaf Google.

De verschillende filters laten zien hoe je website scoort in Google.Zo kun je zien:

  • het aantal bezoekers dat via de Image Search van Google op je site komt
  • de doorklikratio (click through rate, oftewel CTR) op desktop en mobiel
  • de gemiddelde positie van een bepaalde pagina in de zoekresultaten
  • per pagina de zoekwoorden bekijken waarmee een bezoeker op je site is gekomen

De zoekanalyse heeft verschillende functies en filters dus er is nog veel meer mogelijk.

 

Links naar uw site

Ook onder het kopje zoekverkeer staat 'links naar uw site'. Hier kun je zien welke sites naar jouw site linkent. Zo’n link naar je pagina heet een backlink en het verzamelen van backlinks heet linkbuilding. Linkbuilding is een belangrijke methode om je website beter te laten scoren in Google. Als er vanaf veel hoogwaardige pagina’s naar jouw website wordt gelinkt, ziet Google dat je een belangrijke speler op jouw gebied bent.

Crawlfouten

Een crawlfout betekent dat Google een bepaalde pagina probeert te bezoeken, maar dat deze pagina niet (meer) beschikbaar is. Dat kan gebeuren wanneer je de url van een pagina veranderd of de pagina hebt gewist.

Fetchen als Google

De functie ‘Fetchen als Google’ is vergelijkbaar met de functie ‘crawlfouten’, maar bekijkt de inhoud van de pagina in plaats van de paginastructuur. Met deze functie kun je ontdekken hoe Google jouw pagina ziet. Om je website te fetchen als Google kun je een relatieve url invoeren en op ‘Ophalen’ klikken. Wanneer je geen relatieve url invult, wordt de homepage van je site opgehaald.

Dode links en 404 errors

In Google Search Console kun je bijhouden of bezoekers op een pagina terecht komen die niet meer bestaat. De zogenaamde 404 errors. Het kan zijn dat je hier intern vanaf je eigen website naar toe linkt. Pas dan de link aan! Het kan zijn dat een externe website of Google linkt naar een niet bestaande pagina. De oplossing is dan "redirect maken", zodat bezoekers wel op een zinvolle pagina uitkomen. Een website metdie veel 404 errors geeft is volgens Google niet in orde. Wanneer Google in de gaten krijgt dat een website veel 404 errors geeft zal het de website lager plaatsen in de zoekresultaten of op den duur helemaal niet meer tonen.

Click Through Ratio

Binnen Google Analytics zien we wat bezoekers doen op onze website. Hoe lang ze op een pagina aanwezig zijn, waar ze op klikken, etc. Wat we niet in Google Analytics kunnen zien is wat er voor het bezoek is gebeurd. 

Waar heeft de bezoeker op gezocht? Welk url kwam naar voren? En klikte de bezoeker op onze pagina in het zoekresultaat?

Deze informatie is wel in te zien in de Search Console. Je kunt van jouw website een overzicht krijgen van de zoekwoorden die men invoert, welke url's hierbij worden getoond en wat de click through rate (CTR) hiervan is. 

Naar Google Search console